Jaaroverzicht 2021: Cijfers en feiten van het Kentaa platform | infographic

14-03-2022 | 15:18

Ieder jaar blikken we bij Kentaa terug op het gebruik van ons platform. Via het Kentaa platform voor online fondsenwerving worden jaarlijks miljoenen euro’s opgehaald middels crowdfunding, peer-to-peer fundraising en event fundraising. De activiteiten op Kentaa websites bieden interessante data over het online geefgedrag aan fondsenwervende organisaties in 2021, die we hebben verwerkt in een infographic. De meest opvallende resultaten duiden we onder de afbeelding voor je.

Er is in 2021 maar liefst 52% meer gedoneerd via Kentaa

De totale opbrengst via het Kentaa platform is in 2021 met 52% gestegen ten opzichte van 2020. Dat is heel goed nieuws, want dat betekent dat de Corona maatregelen beduidend minder effect hadden dan in 2020. In 2020 zagen wij namelijk nog een daling van 26%, door het wegvallen van de fondsenwervende evenementen en de beperkte mogelijkheden tot acties. Gelukkig konden in 2021 een aantal grote evenementen wel weer plaatsvinden zoals gepland.

Maar een groot deel van de prachtige stijging in 2021 is te danken aan de creatieve manieren die fondsenwervende organisaties hebben gevonden, om met de maatregelen om te gaan. Zo kreeg een aantal evenementen een ‘at home’ variant of een hybride editie. Zoals bijvoorbeeld de Last Man Standing van Mind. Hierbij gingen deelnemers zo lang mogelijk op een verhoging staan om geld op te halen voor jongeren met psychische problemen. Naast centrale locaties door het hele land kon dit in 2021 ook vanuit huis of een andere eigen locatie. Dat leverde ruim 100.000 euro op. De Legacy 14K Run van de Johan Cruyff Foundation vond in 2021 helemaal vanaf een eigen locatie plaats met een ´virtual edition´. De Johan Cruyff Foundation wist het aantal fondsenwervende deelnemers maar liefst te vervijfvoudigen tijdens deze virtuele editie.

Het Kentaa platform maakte dit mogelijk door nieuwe oplossingen te bieden zoals koppelingen met apps zoals Strava en eRoutes en door meer mogelijkheden te bieden om de online deelnemerservaring te versterken. Wij horen uit de markt terug dat deze evenementen op afstand zeker ook na de pandemie zullen blijven. Hierbij is de afstand tot de fysieke locatie niet langer een belemmering en kunnen nieuwe doelgroepen gemakkelijker worden bereikt.

Als we de donatievolumes in 2021 vergelijken met 2019  – het jaar voor de pandemie – zien we een stijging van 13%. Dit geeft aan dat online geven via crowdfunding en peer-to-peer fundraising nog steeds flink door blijft groeien.

Als we kijken naar de groei van specifiek crowdfunding in een grotere context dan alleen het Kentaa platform, zien we ook daar flinke stijgingen in 2021. Bijvoorbeeld in de cijfers van Crowfundingcijfers.nl. Als we 2021 met 2019 vergelijken, zien we een stijging in opbrengst van ruim 90% voor maatschappelijke projecten en een stijging van 28% voor creatieve projecten. 60% van alle projecten die in 2021 werden gefinancierd, viel volgens hun onderzoek in de categorie maatschappelijke projecten, waar ook non-profit fondsenwerving toebehoort. (bron: https://www.crowdfundingcijfers.nl/). Met andere woorden, deze vormen van fondsenwerving raken steeds meer ingeburgerd.

Bedrijfsdonaties worden gemist: Een lichte daling van het gemiddelde donatiebedrag.

Het gemiddelde donatiebedrag lag in 2021 op € 30,19 en daalde daarmee € 2,70 t.o.v. het gemiddelde in 2020. Wij zien een grotere hoeveelheid lage donaties (van minder dan 20 euro) en minder hoge donaties (van boven de 80 euro) dan in eerdere jaren. De verklaring hiervoor kunnen we vinden in Corona-effecten. Wij zien namelijk een aanzienlijke daling in het aantal donaties door bedrijven (relatief 20% gedaald ten opzichte van 2020). Juist de bedrijfsdonaties zijn vaak hoge bedragen. Het particuliere geefgedrag is minder conjunctuurgevoelig dan giften door bedrijven.

Het verhogen van het gemiddelde donatiebedrag is een van de knoppen waar organisaties aan kunnen draaien om de opbrengst uit online fondsenwerving te verhogen. Het instellen van de voorgestelde donatiebedragen per campagne en het toevoegen van een tooltip, zijn twee van de mogelijkheden die het Kentaa platform al bood om de hoogte van donaties te proberen te beïnvloeden. Om beter inzicht te krijgen in de effecten van dergelijke aanpassingen, is begin 2022 AB-testing hieraan toegevoegd. Zo kunnen organisaties ontdekken welke voorgestelde bedragen tot hogere donaties leiden en hier verder op inspelen.

Het succes van acties blijft groeien! Acties halen gemiddeld 19% meer op.

Het aantal sponsoracties dat gestart werd in 2021 is met 22% gegroeid ten opzichte van 2020. In totaal werden er maar liefst 43. 413 acties via het Kentaa platform gestart. Dit zijn de deelnemers aan fondsenwervende evenementen en individuen die geld inzamelen voor het goede doel via een eigen actie. Gemiddeld haalde een actieve actie (actief = minimaal 1 donatie) € 343,39 op in 2021. € 55,97 (19%) meer dan in 2020. Van alle aangemaakte acties werd 69% actief, 13% meer dan in 2020. Bovendien deed 44% van alle actiestarters een donatie aan zijn eigen pagina bij het aanmaken van de actie (gemiddeld € 25,92). In 2020 was dit 32%.

Deze stijging in de populariteit én het succes van online sponsoracties is een trend. In de afgelopen vijf jaar is deze gemiddelde opbrengst jaar-op-jaar gestegen. In het corona-jaar 2020 stagneerde de groei, maar dit werd in 2021 weer goedgemaakt. Peer-to-peer fondsenwerving is onderhand niet meer weg te denken uit de fondsenwervingsmix en het plafond lijkt nog steeds niet te zijn bereikt, als we de plannen van onze klanten horen. Het is dan ook onze taak om hen en hun achterban zo goed mogelijk te faciliteren om optimaal gebruik te maken van deze trend. Door de jaren heen hebben we daar met handige functionaliteiten in ons platform aan bijgedragen. Het doel van deze features? Fondsenwervers beter in staat stelt hun actiestarters te motiveren en activeren om meer geld op te halen.

Zo kunnen beheerders sinds 2019 standaard teksten voor acties invullen om het de actiestarter gemakkelijk te maken. Gevulde pagina’s met een goed verhaal zorgen voor meer donaties dan een pagina zonder informatie.

In 2021 voegden we meer conditionele automatische e-mails toe. Deze kunnen door beheerders van het platform worden ingesteld op basis van een specifiek opgehaald bedrag, opgehaald percentage van het streefbedrag van de actiestarter, maar ook op basis van een ‘afteldatum’ (bijvoorbeeld de evenementdatum bij een fondsenwervend evenement). Zo kunnen fondsenwervende organisaties hun communicatie straatjes op maat inrichten.

In 2021 introduceerden we ook gamification op het Kentaa platform in de vorm van badges. Deze kunnen actiestarters behalen op hun pagina bij mijlpalen met betrekking tot aantal donaties en opgehaald bedrag. Een extra motivatie om meer op te halen!

Ook fondsenwerving door teams zit in de lift

In 2021 nam het aantal teams dat zich inzette voor een goed doel met 58% toe (Er waren 6039 teams). Ook is de gemiddelde opbrengst van actieve teams gestegen naar € 1.447,47. Dit is € 347,21 meer dan in 2020 (een stijging van 32%). 81% werd actief, nadat dit in 2020 was gedaald naar 75%. Een team had in 2021 gemiddeld 4 teamleden.

Vooral bij fondsenwervende evenementen spelen teams een belangrijke rol. Naast dat zij fondsen werven, zijn teamcaptains namelijk ook in staat om nieuwe deelnemers (in de vorm van teamleden) naar evenementen te trekken. Een tweeledig belang dus. De teamcaptain is daarom één van de superhelden voor fondsenwervende organisaties. Een aparte strategie voor het activeren, motiveren en begeleiden van deze captains raden wij dan ook zeker aan. Onze automatische e-mailmodule biedt specifieke mails voor teamcaptains, waarmee je hen kunt voorzien van tips en aanmoediging. Ook met een toolbox voor teamcaptains kan ze helpen om hun team succesvol te laten zijn.

Een specifiek type teams om aandacht aan te besteden zijn bedrijventeams. Zij zijn (meestal bij deelname aan een evenement) verantwoordelijk voor een hoge opbrengst. Ondermeer omdat de interne concurrentie om zoveel mogelijk geld op te halen, hierbij een positieve invloed heeft. Hierop kunnen organisaties nog verder inspelen door te wijzen op de toplijstjes van meest succesvolle teams en actiestarters, die op het Kentaa platform worden getoond. Deze speelse concurrentie komt de opbrengst ten goede.

We kijken terug op een positief jaar voor online fondsenwerving, waarin groei weer de boventoon heeft gevoerd! Waar 2022 gaat eindigen kunnen we nu nog moeilijk voorspellen, maar we verwachten wederom een groei te zien.